Vanliga frågor
Klicka på rubriken du är intresserad av.
Då öppnas den och du kan läsa frågor och svar.
Betalning (4)
Austria Travels prisgaranti innebär att du slipper prishöjningar.
Läs om vår prisgaranti.
Nej, tyvärr. Vi har i dagsläget ingen möjlighet att ta emot betalningar med kort.
Du kan betala din resa med bankgiro eller med Swish.
Men du kan få kortets reseförsäkring utan att betala med det!
Är ditt kort är kopplat till ett vanligt bankkonto? Det vill säga ett konto som du använder för betalningar och överföringar?
Då gäller reseförsäkringen när du betalar resan från ditt bankkonto.
I huvudsak gäller följande:
Betalning från bankkonto räknas som kortbetalning
Betalning med Swish räknas som kortbetalning
Detta följs av de flesta bankerna. Kolla med din bank om vad som gäller för dig.
Här följer exempel från några banker. Vi reserverar oss för eventuella ändringar eller felaktiga angivelser.
Länsförsäkringar
En betalningsöverföring från bankkontot räknas som en kortbetalning. Om du har betalat resan med Swish så räknas också det som en kortbetalning.
Handelsbanken
När våra kunder betalar en resa till Postgiro eller Bankgiro, så gäller automatiskt reseförsäkringen, förutsatt att kunden har ett kort med en sådan reseförsäkring hos Handelsbanken.
Nordea
Har du kreditkort med reseförsäkring från Nordea och du betalar din resa via Internetbanken som en vanlig faktura så får du kreditkortets reseförsäkring. Även då betalningen går från ditt personkonto.
Swedbank
För betalning gäller följande för att den kompletterande kortförsäkringen ska gälla:
1. Betalning till bankgiro/plusgiro via Swedbanks girobetalningstjänst eller bankgiro-/plusgiro-betalning via internetbanken.
2. Internettjänsten Direktbetalning från konto i banken, kontot som används behöver inte ha ett kort kopplat till sig.
Andra kort
Även kort som Norwegian (VISA) och re:member (Master Card) tillåter att man betalar räkningar via hemsidan.
Tipsa oss om du vet andra kort som fungerar på liknande sätt.
Kompletterande försäkring
Ibland kan det ändå vara bra att komplettera hemförsäkringens och kortets reseskydd med ytterligare försäkringar, i synnerhet avbeställningsskydd.
Läs mer om avbeställningsskydd.
Ja, det går bra. Ange bokningsnumret vid betalning.
Kom ihåg att huvudresenären ansvarar för fullgod betalning.
Bokning (5)
Du skickar en icke-bindande bokningsförfrågan.
Vi undersöker platstillgången för varje enskild bokning.
Vi skickar en bokningsbekräftelse vanligen inom 1-5 helgfria vardagar. Denna tid behövs för att kontrollera tillgängligheten och boka eventuella tilläggstjänster.
Du betalar anmälningsavgiften inom 10 dagar efter din förfrågan skickades in.
Genom din betalning bekräftar du bokningsbekräftelsen och därmed finns ett avtal mellan dig och Austria Travel. Din bokning är då giltig och även vår resegaranti och prisgaranti gäller.
Vi skickar en bekräftelse att anmälningsavgiften inkommit.
Vi skickar en påminnelse om slutbetalning cirka 50 dagar före resan.
Du betalar slutbetalningen senast 40 dagar före resan. Har du bokat inom 40 dagar före resan betalar du hela summan.
Vi skickar en bekräftelse att slutbetalningen inkommit.
Vi skickar resehandlingar senast 2 veckor före avresan.
Observera: För vissa resor ska slutbetalningen betalas 45 dagar eller tidigare före resan. Det gäller vanligen flodkryssningar, båtcyklingar och resor där flyg ingår. Förfallodatum anges i bokningsbekräftelsen.
Läs mer om bokning och betalning.
Du skickar en icke-bindande bokningsförfrågan.
Vi undersöker platstillgången för varje enskild bokning.
Vi skickar en bokningsbekräftelse vanligen inom 3-5 helgfria vardagar. Denna tid behövs för att kontrollera tillgänglighet i hotell och Hüttor.
Du betalar anmälningsavgiften inom 10 dagar efter att vi fått din förfrågan. Då är din bokning giltig och vår prisgaranti gäller.
Du är ansvarig för din resa till vandringens utgångspunkt. Se till att denna är ordnad när du betalar anmälningsavgiften.
Vi skickar en bekräftelse att anmälningsavgiften inkommit.
Vi skickar en påminnelse om slutbetalning vanligen cirka 50 dagar före resan.
Du betalar slutbetalningen senast 40 dagar före resan. Har du bokat inom 40 dagar före resan betalar du hela summan.
Vi skickar en bekräftelse att slutbetalningen inkommit.
Vi skickar resehandlingar senast 2 veckor före avresan.
Läs mer om bokning och betalning.
Börja med att läsa om våra grupp- och konferensresor.
Läs om de olika möjligheterna och alternativen.
Visst vill du få en så fin upplevelse som möjligt?
Då är det viktigt att du:
- Tänker igenom önskemål inför resan
- Bestämmer vad som är viktigt – viktigast
- Beslutar om vad som är nödvändigt – vad är bara önskvärt men inte nödvändigt
- Vet vad du vill göra själv och vad vi ska göra åt dig
Sedan är det dags att kontakta oss med dina funderingar.
Efter kontakt med dig skickar vi ett eller flera förslag. Vanligen tar det 3-5 arbetsdagar.
Har vi frågor så hör vi av oss.
Oftast är en ombokning av resan möjlig.
En ändringsavgift tillkommer om inte särskilda ombokningsregler gäller vid tidpunkten för bokningen.
Kontakta oss så undersöker vi vad som gäller för din resa.
Läs mer om ändring av bokning.
Ja, oftast är det möjligt.
Det kan bero på olika faktorer:
- Vill du ändra ankomstdatum: Är boendet fortfarande tillgängligt?
- Vill du lägga till resenärer: Finns det plats för dem?
- Vill du lägga till en extranatt: Finns det boende?
Tips! Hör av dig omgående om du vill ändra din bokning.
Ju närmare inpå din resa desto svårare kan det bli med ändringar.
Tänk på att en ändringsavgift brukar tas ut.
Läs mer om bokning och betalning.
Läs utförlig text i Austria Travels resevillkor.
Försäkring (2)
Du kan boka avbeställningsskydd i samband med din bokning.
Det är mer omfattande än de flesta avbokningsskydd i kortförsäkringar.
Ett avbeställningsskydd ger dig pengarna tillbaka:
- Ingen självrisk – hela beloppet återbetalas!
- Om du eller en medförsäkrad har diagnostiserats med covid-19.
- Vid oväntade händelser, som att du blir akut sjuk eller att ditt husdjur blir sjukt och måste opereras.
- Om någon i närmaste familjen blir akut sjuk. Gäller även vid diagnos covid-19.
- Om syftet med din resa går om intet, som att du stukar foten innan vandringsresan.
- Om något händer din bostad, som inbrott, vattenskada eller brand.
- Omfattar personer som inte är skrivna på samma adress.
- Kan tecknas för ett obegränsat antal personer.
Feedback från kund
Kostnad: 7 % av resans pris.
Kan tecknas av person som är stadigvarande bosatt i Sverige och inskriven i allmän svensk försäkringskassa.
Vi rekommenderar försäkringar hos Europeiska ERV.
Läs mer om ERVs avbeställningsskydd.
Är ditt kort är kopplat till ett vanligt bankkonto? Det vill säga ett konto som du använder för betalningar och överföringar?
Då gäller reseförsäkringen när du betalar resan från ditt bankkonto.
I huvudsak gäller följande:
Betalning från bankkonto räknas som kortbetalning
Betalning med Swish räknas som kortbetalning
Detta följs av de flesta bankerna. Kolla med din bank om vad som gäller för dig.
Här följer exempel från några banker. Vi reserverar oss för eventuella ändringar eller felaktiga angivelser.
Länsförsäkringar
En betalningsöverföring från bankkontot räknas som en kortbetalning. Om du har betalat resan med Swish så räknas också det som en kortbetalning.
Handelsbanken
När våra kunder betalar en resa till Postgiro eller Bankgiro, så gäller automatiskt reseförsäkringen, förutsatt att kunden har ett kort med en sådan reseförsäkring hos Handelsbanken.
Nordea
Har du kreditkort med reseförsäkring från Nordea och du betalar din resa via Internetbanken som en vanlig faktura så får du kreditkortets reseförsäkring. Även då betalningen går från ditt personkonto.
Swedbank
För betalning gäller följande för att den kompletterande kortförsäkringen ska gälla:
1. Betalning till bankgiro/plusgiro via Swedbanks girobetalningstjänst eller bankgiro-/plusgiro-betalning via internetbanken.
2. Internettjänsten Direktbetalning från konto i banken, kontot som används behöver inte ha ett kort kopplat till sig.
Andra kort
Även kort som Norwegian (VISA) och re:member (Master Card) tillåter att man betalar räkningar via hemsidan.
Tipsa oss om du vet andra kort som fungerar på liknande sätt.
Kompletterande försäkring
Ibland kan det ändå vara bra att komplettera hemförsäkringens och kortets reseskydd med ytterligare försäkringar, i synnerhet avbeställningsskydd.
Läs mer om avbeställningsskydd.
Måltider (5)
Ja, särskild kost (för allergier, vegansk, vegetarisk) kan arrangeras utan extra kostnad för dig.
På Gasthof och 3- och 4-stjärniga hotell brukar det fungera utmärkt.
Dock kan utbudet och valmöjligheterna vara begränsade på enklare boenden.
I synnerhet gäller detta för måltider i Hüttor och fäbodar. Särskild kost kan tillgodoses men i begränsad omfattning. Har du därför speciella behov rekommenderar vi att du kompletterar utbudet med egen medtagen mat.
Meddela i din bokningsförfrågan att du önskar särskild kost. Glömmer du detta så informera oss skriftligt via e-post.
Austria Travel informerar alltid berörda boenden men vi påtar oss inget ytterligare ansvar.
Vid ankomsten ska du för säkerhets skull alltid påminna att du bokat särskild kost.
Vi låter Galenskaparna svara på den frågan…
I Hüttor kan du köpa choklad, tuggummi och annat smått och gott.
I fäbodar kan du köpa ost, skinka och annan egenproducerad mat.
Kom ihåg att ta med dig kontanter!
Halvpension innebär frukost på morgonen och middag på kvällen.
Första måltid är middagen är på ankomstdagen. Sista måltid är frukost på avresedagen.
Frukost är vanligen alltid frukostbuffé.
På Gasthof och hotell kan du oftast välja mellan 2-3 olika huvudrätter till middagen. Skulle ingen rätt passa dig så fråga kyparen efter alternativ.
Vegetariska alternativ brukar alltid finnas. Läs mer om särskild kost.
Ibland kan buffémiddagar, grillkvällar och temamiddagar förekomma under din vistelse.
Middag på Gasthof och 3-stjärniga hotell är vanligen en 3-rätters middag bestående av soppa/förrätt, huvudrätt med salladstallrik/salladsbuffé och efterrätt.
Middag på 4-stjärniga hotell och högre är vanligen en 4- till 5-rätters middag bestående av soppa, förrätt, huvudrätt, efterrätt, ev. ostbricka och salladsbuffé.
Middag på Hüttor kan du alltid få men är ibland av enklare karaktär. Ofta är det möjligt att boka halvpension.
Helpension – där även lunch ingår – erbjuder vi aldrig.
Orsaken är våra resenärer nästan alltid utövar någon aktivitet under dagen eller utforskar omgivningen. Därför är de sällan på hotellet under lunchtid.
Ibland kan undantag förekomma när boendets restaurang har vilodag eller av en annan anledning är stängd. Då får du äta på en extern restaurang. Ibland kan du då få en voucher på en summa där du själv helt avgör vad du vill äta.
Halvpension är spännande för då får man ibland rätter som man annars kanske aldrig skulle våga pröva…
Vanligen erbjuds en frukostbuffé.
På hotell kan den vara mycket omfattande. Varma rätter som bacon och ägg, müsli, olika sorters bröd och pålägg, grönsaker, frukt, m.m.
De vanligaste dryckerna som kaffe, te och juicer är tillgängliga.
På 4-stjärniga hotell kan du även få frukosträtter tillagade efter dina önskemål.
På pensionat, Hüttor, fäbodar och privatboenden erbjuds en enklare men tillräcklig frukost.
Tips! Saknar du något i frukosten? Vill du ha mer av något? Fråga!
En enkel så kallad continental breakfast, med vitt bröd, smör, marmelad, juice, kaffe eller te, förekommer nästan aldrig i Österrike.
Du kan se vilka måltider som ingår i fliken Resfakta under den valda resan.
Ibland ingår middagar, eftermiddagsfika, med mera i resan.
Ibland är middagar ett tillval mot extra kostnad.
Måltidsdrycker ingår aldrig om inte annat anges.
Måltider på Gasthof och hotell
Oftast är det en 3-rätters middag bestående av soppa/förrätt, huvudrätt med salladstallrik och efterrätt.
På 4-stjärniga hotell och högre är det vanligen en 4- till 6-rätters middag bestående av soppa, förrätter, huvudrätt, efterrätt, ev. ostbricka och salladsbuffé.
Måltider på Hüttor och fäbodar
Fäbodar och Hüttor är inga restauranger och har oftast begränsade möjligheter och en mindre matsedel.
Trerätters middagar kan nästan alltid erbjudas men blir ibland av enklare karaktär.
Måltidsrutiner varierar mycket mellan Hüttor och fäbodar. Du ska alltid informera dig vid ankomst om vad som gäller.
Personuppgifter (3)
Austria Travel skildrar sina resor genom bilder och film.
Dessa kan användas i marknads- och kommunikationssyfte på hemsidor, i sociala medier, annonser, artiklar och i andra sammanhang.
I samband med guidade resor kan det förekomma att resenärer fotograferas eller filmas.
Du blir alltid tillfrågad om vi får använda bilder eller filmer där du förekommer.
Austria Travel följer GDPR (General Data Protection Regulation) enligt vår personuppgiftspolicy.
Personuppgifter som lämnas till oss på vår hemsida eller i användning av relaterade tjänster behandlas av Austria Travel och eventuella externa samarbetspartners konfidentiellt och med respekt.
Austria Travel tillåter aldrig tredje part att använda dina personliga uppgifter i marknads- eller kommunikationssyfte.
Vi använder endast dina uppgifter till att uppfylla våra åtaganden i förbindelse med hantering och administration av reservationer, bokningar, betalningar och biljettutskick.
Vår hantering kan inkludera användning av dina uppgifter till följande: bokföring, avräkning och revision, biljettering, kredit eller andra verifieringar av betalkort, säkerhet, administrativa och lagliga ändamål, behandling av bonusprogram, systemtester, underhåll, utveckling och kundvård.
Av dessa anledningar och beroende på vilka researrangemang du har valt vidarebefordras dina personliga data till våra samarbetsföretag. Detta gäller företag som är involverade i din resa och med service relaterad till resan. Exempel på företag är hotell, bussbolag, flygbolag, resebyråer och andra partnerföretag, etc.
Reklamation (2)
Skulle tvist uppkomma medverkar vi givetvis i ARNs tvistelösning:
Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se, Box 174, 101 23 Stockholm
EU-kommissionens webbplats för online dispute resolution.
Tyvärr kan det bli fel ibland.
Din reklamation är viktig för oss och hjälper oss att förbättra våra resor och vår service.
Reklamera genast – under pågående resa – hos vår reseledare eller hos vår lokala partner.
Om inte problemet blir löst på plats så ska du kontakta Austria Travel.
Vår servicetelefon är tillgänglig 24/7.
Är det brådskande är det bäst att ringa oss.
Resa i Alperna (2)
Är du svensk medborgare eller medborgare i ett annat EU-land behöver du inget visum till Österrike eller Italien.
Är du medborgare i annat land bör du kontrollera om du behöver visum.
Har du svenskt körkort är det också giltigt i Österrike.
Men tänk på: Körkortet är inte ett nationellt id-kort och accepteras inte som legitimation utanför Sveriges gränser.
På polisens hemsida sägs att ”passet och det nationella id-kortet är de enda giltiga dokument som styrker identitet och medborgarskap”. Alltså inte körkortet.
EU-upplysningen är också tydlig: ”Ditt svenska körkort räknas inte som giltig identitetshandling i EU. Anledningen är att det saknar uppgifter om ditt medborgarskap. Körkort räknas därför inte heller som giltigt resedokument inom EU.”
Du måste alltså fortfarande kunna legitimera dig med pass eller nationellt id-kort.
Har du inte ett nationellt id-kort måste du därför ta med ditt pass.
Körkortet kan också behövas – om du ska köra bil.
Resa i Österrike (3)
Kortbetalning är inte lika vanligt i Österrike som i Sverige men ökar mer och mer.
På större restauranger och i butiker kan man oftast betala med kort. På mindre ställen är det ibland inte möjligt.
I Hüttor och fäbodar i bergen är det nästan aldrig möjligt.
Var medveten om att många kort tar ut växlingsavgifter vid inköp utomlands.
Österrike har 13 officiellt fastlagda helgdagar:
- 1 januari: Nyårsdagen – Neujahr
- 6 januari: Trettondagen – Heilige Drei Könige
- Annandag påsk – Ostermontag
- 1 maj: Statlig helgdag – Staatsfeiertag
- Kristi himmelsfärd – Christi Himmelfahrt
- Annandag pingst – Pfingstmontag
- Kristi lekamen (Corpus Christi) – Fronleichnam, 60 dagar efter påsksöndagen
- 15 augusti: Jungfru Marias himmelsfärd – Mariä Himmelfahrt
- 26 oktober: Nationaldagen – Nationalfeiertag
- 1 november: Alla helgons dag – Allerheiligen
- 8 december: Jungfru Marias utkorelse – Mariä Empfängnis
- 25 december: Juldagen – Christtag
- 26 december: Annandag jul – Stefanitag
Dessa dagar har vanliga butiker i allmänhet stängt.
Restauranger och liknande etablissemang har dock ofta öppet.
Källa: Wikipedia
Lagligt tillåtna öppettider är:
- Måndag till fredag: 06:00-21:00
- Lördag: 06:00-18:00
- Söndag: Stängt
Bagerier får öppna tidigare.
Matställen som caféer och restauranger har andra bestämmelser och är öppna även på söndagar.
Dock har många en Ruhetag, vilodag, någon dag i veckan.
- Butiker har öppet: 09:00-18:00, lördagar till 13:00.
- Mataffärer har öppet: 08:00-20:00, lördagar till 18:00.
Variationer förekommer givetvis.
Lokala bestämmelser kan tillåta butiker att öppna tidigare och stänga senare. Det gäller främst större matbutiker och köpcentra.
Längst öppettider har servicebutiker vid järnvägsstationer, flygplatser och liknande. Dessa är även öppna på söndagar.
I bensinstationer som har generösa öppettider kan du ofta köpa vissa matvaror, drycker, m.m.
I mindre orter är öppettider ofta begränsade. Man kan exempelvis ha lunchstängt.
Resevillkor (2)
För resor på egen hand finns inget minimalt eller maximalt antal resenärer.
För resor med guide gäller i allmänhet följande:
För guidade vandringar är minimiantalet vanligen 16 deltagare. Maximiantalet är vanligen 26 deltagare.
För guidade alpina vandringar är minimiantalet vanligen 6 deltagare. Maximiantalet är vanligen 10 deltagare.
För guidade temaresor varierar både minimi- och maximiantalet resenärer.
Variationer och avvikelser kan förekomma.
Läs resfakta för respektive resa för detaljer.
Läs Austria Travels resevillkor.
Var medveten om att speciella villkor eller krav kan gälla för vissa resor.
För exempelvis guidade vandringsresor gäller oftast att deltagarna ska gå i kängor. Detta är ett viktigt och oeftergivligt säkerhets- och bekvämlighetskrav.
Läs resfakta för respektive resa för detaljer.