Vanliga frågor

Klicka på rubriken du är intresserad av.
Då öppnas den och du kan läsa frågor och svar.

Betalning (4)

Austria Travels prisgaranti innebär att du slipper prishöjningar.

Läs om vår prisgaranti.

Nej, tyvärr. Vi har i dagsläget ingen möjlighet att ta emot betalningar med kort.

Du kan betala din resa med bankgiro eller med Swish.

Men du kan få kortets reseförsäkring utan att betala med det!

Är ditt kort är kopplat till ett vanligt bankkonto? Det vill säga ett konto som du använder för betalningar och överföringar?

Då gäller reseförsäkringen när du betalar resan från ditt bankkonto.

I huvudsak gäller följande:

Betalning från bankkonto räknas som kortbetalning

Betalning med Swish räknas som kortbetalning

Detta följs av de flesta bankerna. Kolla med din bank om vad som gäller för dig.

Här följer exempel från några banker. Vi reserverar oss för eventuella ändringar eller felaktiga angivelser.

Länsförsäkringar
En betalningsöverföring från bankkontot räknas som en kortbetalning. Om du har betalat resan med Swish så räknas också det som en kortbetalning.

Handelsbanken
När våra kunder betalar en resa till Postgiro eller Bankgiro, så gäller automatiskt reseförsäkringen, förutsatt att kunden har ett kort med en sådan reseförsäkring hos Handelsbanken.

Nordea
Har du kreditkort med reseförsäkring från Nordea och du betalar din resa via Internetbanken som en vanlig faktura så får du kreditkortets reseförsäkring. Även då betalningen går från ditt personkonto.

Swedbank
För betalning gäller följande för att den kompletterande kortförsäkringen ska gälla:
1. Betalning till bankgiro/plusgiro via Swedbanks girobetalningstjänst eller bankgiro-/plusgiro-betalning via internetbanken.
2. Internettjänsten Direktbetalning från konto i banken, kontot som används behöver inte ha ett kort kopplat till sig.

Kompletterande försäkring

Ibland kan det ändå vara bra att komplettera hemförsäkringens och kortets reseskydd med ytterligare försäkringar, i synnerhet avbeställningsskydd.

Läs mer om avbeställningsskydd.

Ja, det går bra. Ange bokningsnumret vid betalning.

Kom ihåg att huvudresenären ansvarar för fullgod betalning.

Bokning (5)

Du skickar en icke-bindande bokningsförfrågan.

Vi skickar en bokningsbekräftelse inom 24 timmar på helgfria vardagar.

Du betalar anmälningsavgiften inom 10 dagar efter att vi fått din förfrågan. Då är din bokning giltig och vår prisgaranti gäller.

Vi skickar en bekräftelse att anmälningsavgiften inkommit.

Vi skickar en påminnelse om slutbetalning cirka 50 dagar före resan.

Du betalar slutbetalningen senast 40 dagar före resan. Har du bokat inom 40 dagar före resan betalar du hela summan.

Vi skickar en bekräftelse att slutbetalningen inkommit.

Vi skickar resehandlingar senast 2 veckor före avresan.

Läs mer om bokning och betalning.

Du skickar en icke-bindande bokningsförfrågan.

Vi undersöker platstillgången för varje enskild bokning.

Vi skickar en bokningsbekräftelse vanligen inom 3-5 helgfria vardagar. Denna tid behövs för att kontrollera tillgänglighet i hotell och Hüttor.

Du betalar anmälningsavgiften inom 10 dagar efter att vi fått din förfrågan. Då är din bokning giltig och vår prisgaranti gäller.

Du är ansvarig för din resa till vandringens utgångspunkt. Se till att denna är ordnad när du betalar anmälningsavgiften.

Vi skickar en bekräftelse att anmälningsavgiften inkommit.

Vi skickar en påminnelse om slutbetalning cirka 50 dagar före resan.

Du betalar slutbetalningen senast 40 dagar före resan. Har du bokat inom 40 dagar före resan betalar du hela summan.

Vi skickar en bekräftelse att slutbetalningen inkommit.

Vi skickar resehandlingar senast 2 veckor före avresan.

Läs mer om bokning och betalning.

Fyll i en bokningsförfrågan för gruppresa.

Innan dess rekommenderar vi att du läser om våra grupp- och konferensresor.

Visst vill du få en så fin upplevelse som möjligt?

Då är det viktigt att du:

  • Tänker igenom önskemål inför resan
  • Bestämmer vad som är viktigt – viktigast
  • Vad du vill göra själv och vad vi ska göra åt dig

Sedan är det dags att skicka in din bokningsförfrågan. Du kan välja kategori av boende, måltider, region, m.m.

När vi fått din förfrågan så skickar vi ett eller flera förslag. Vanligen tar det 3-5 arbetsdagar.

Har vi frågor så hör vi av oss via telefon eller mail.

Ja, oftast är det möjligt.

Det kan bero på olika faktorer:

  • Vill du ändra ankomstdatum: Är boendet fortfarande tillgängligt?
  • Vill du lägga till resenärer: Finns det plats för dem?
  • Vill du lägga till en extranatt: Finns det boende?

Tips! Hör av dig omgående om du vill ändra din bokning.

Ju närmare inpå din resa desto svårare kan det bli med ändringar.

Tänk på att en ombokningsavgift kan tillkomma vid vissa ändringar i din bokning.

Läs om Austria Travels ombokningsavgifter.

Läs utförlig text i Austria Travels resevillkor.

Ingen ombokningsavgift brukar tas ut om du utökar din förfrågan, exempelvis lägger till resenärer, väljer till halvpension eller önskar en extradag.

En ombokningsavgift på 300 kr per bokning kan tas ut om du exempelvis ändrar din ankomstdag efter att du sänt in din bokningsförfrågan.

Då måste vi nämligen göra om processen och skicka ut nya förfrågningar till våra partners.

Ombokningsavgiften kan ibland blir högre. Det beror på omfattningen av ändringen som måste göras av oss och våra lokala partners.

En ombokningsavgift blir aktuell endast vid ändringar efter att du betalat anmälningsavgiften.

Genom din betalning bekräftar du bokningsbekräftelsen som du fått från oss och då finns ett avtal mellan dig och Austria Travel.

Därmed är din bokning giltig och även vår resegaranti och prisgaranti gäller.

Läs mer om bokning och betalning.

Corona - Covid-19 (8)

ERV hänvisar till att Världshälsoorganisationen (WHO) den 11 mars 2020 klassade Covid-19 som pandemi:

Vårt avbeställningsskydd gäller inte om orsaken till avbeställningen är coronaviruset från och med när sjukdomen klassades som pandemi av WHO 2020-03-11.

Läs mer på ERVs hemsida om deras försäkringar och Corona.

Covid-19 har slagit hårt mot hela resebranschen och även mot Austria Travel.

Flera kunder har avbokat resor men flertalet har vi hjälpt att boka om till 2021.

Givetvis har vi fullföljt våra åtaganden och återbetalt inställda resor till fullo och inom 14 dagar.

Vi har bestämt oss för att klara krisen, även om den fortsätter under 2021 eller längre än så.

Vi behåller våra ordinarie öppettider och är lika tillgängliga som vanligt.

Under tiden förbättrar vi rutiner, webbplats och affärssystem.

Framför allt utvecklar vi våra erbjudanden och utökar ständigt antalet resor.

Sedan 2020 erbjuder vi även resor till tysktalande Sydtyrolen i Italien som före 1920 var österrikiskt.

Vårt mål är att vara researrangören i Sverige med flest och bäst resor till Österrike och norra Italien.

Oftast är en ombokning av resan möjlig.

Dessutom kan det vara möjligt med en gratis ombokning.

Kontakta oss så undersöker vi om det gäller för din resa.

Läs mer om ändring av bokning.

Du har bokat och betalat en resa med Austria Travel.

På grund av Corona-viruset funderar du på att boka av din resa.

Vad gäller och kan du få resan återbetald?

Först måste du veta om du bokat en paketresa eller ett boende.

Paketresa eller boende?

En paketresa består av minst två olika resetjänster. De kan bestå av transport, inkvartering, hyrbil eller en turisttjänst.

Om du exempelvis har bokat en vandrings- eller cykelresa, där tjänsterna boende och bagagetransport ingår, så är det en paketresa. Observera att tjänsterna ska vara bokade vid ett och samma tillfälle.

Om du endast bokat en tjänst, till exempel boende, är det ingen paketresa.

Om du även bokat transfer till boendet är det dock en paketresa om båda tjänsterna är bokade vid samma tillfälle. Om inte är det två separata tjänster.

Är resan en paketresa?

Då gäller paketreselagen som reglerar paketresor.

Då ökar möjligheterna till få resan återbetald om vissa kriterier är uppfyllda, exempelvis:

  1. UD avråder från resa till landet
  2. Din resa faller inom tidsramen för UDs avrådan

Resenärer har rätt att avboka resor kostnadsfritt på grund av UD:s avrådan, inom 14 dagar före avresan.

Om avresan ligger längre fram i tiden gäller vanliga avbokningsvillkor.

Är resan ett boende?

Då gäller inte resegarantilagen och vanliga avbokningsregler gäller.

Från och med tisdag den 3 november gäller nya restriktioner i hela Österrike. Det är i dagsläget inte lämpligt att resa till Österrike, trots att ingen avrådan gäller från UD.

austria.info kan du få dagsaktuell information om vad som gäller för:

  • Resa med bil, tåg och flyg
  • Kollektivtrafik
  • Butiker, liftar, Hüttor, m.m.
  • m.m.

Tänk på att Österrike har andra regler för hantering av Covid-19 än Sverige.

Läs om inresa till Österrike på UDs hemsida.

Det är viktigt att du betalar din resa inom angiven tid.

En resa som inte betalats inom angiven tid annulleras. Det innebär att resan avbokas från vår sida.

Detta enligt våra resevillkor:

“Om resenären inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har arrangören rätt att häva avtalet.”

Vi försöker alltid få kontakt med resenären innan resan annulleras.

Avbokningskostnaden är alltid lägst anmälningsavgiften.

Om din resa uppfyller kriterier för återbetalning får du givetvis tillbaka din betalning.

Vanligen sker det inom 14 dagar.

Under 2020 har vi alltid återbetalat till våra kunder inom 14 dagar.

Vi anstränger oss givetvis att skynda på så mycket som möjligt.

Vi har särskilda avbokningsvillkor för för alla resor vintern 2020-2021 där enbart boende ingår. Undantag kan förekomma.

Avbokningsvillkor

För tiden med ankomst 01.11.2020 – 30.04.2021 kan du avboka gratis fram till 14 dagar före ankomst. Därefter gäller ordinarie avbokningsvillkor.

Gratis avbokning vid reseavrådan

Om UD avråder från resa till resmålet kan du avboka gratis fram till 1 dag före ankomst. Därefter gäller ordinarie avbokningsvillkor.

Reservation

För att dessa avbokningsvillkor ska gälla måste de vara angivna i din bokningsbekräftelse.

Försäkring (2)

Ett avbeställningsskydd ger dig pengarna tillbaka:

  • Ingen självrisk – hela beloppet återbetalas!
  • Om något händer som gör att du inte kan resa, om du exempelvis stukar foten och inte kan vandra.
  • Om något händer din bostad.
  • Mer omfattande än de flesta avbokningsskydd i kortförsäkringar.
  • Omfattar personer som inte är skrivna på samma adress.

Feedback från kund

Tänkte bara återkoppla om hur nöjda vi är med att a) ni tydligt rekommenderade oss att teckna reseförsäkring b) att den försäkring ni rekommenderade visade sig fungera precis så bra och smidigt som man kan önska när det absolut värsta inträffar. Pengarna återbetalades idag. Vi hoppas att vi kan återkomma ett annat år. Jag haltar mindre och mindre dag för dag och tror att min fotled kommer att återhämta sig fint med målmedveten rehab. Men några milsvandringar hade inte fungerat. i dag. Glad om jag tar mig runt den korta rundan på plant underlag med hundarna… Med vänlig hälsning, Anki

Kostnad: 6 % av resans pris.

Försäkringen ska tecknas senast två dagar efter betalning av anmälningsavgiften eller slutbetalning av resan.

Kan tecknas av person som är stadigvarande bosatt i Sverige och inskriven i allmän svensk försäkringskassa.

Vi rekommenderar försäkringar hos Europeiska ERV.

Du kan boka avbeställningsskydd:

  1. I samband med din bokning.
  2. Genom att klicka på länken nedan.

Läs mer om ERVs avbeställningsskydd.

Är ditt kort är kopplat till ett vanligt bankkonto? Det vill säga ett konto som du använder för betalningar och överföringar?

Då gäller reseförsäkringen när du betalar resan från ditt bankkonto.

I huvudsak gäller följande:

Betalning från bankkonto räknas som kortbetalning

Betalning med Swish räknas som kortbetalning

Detta följs av de flesta bankerna. Kolla med din bank om vad som gäller för dig.

Här följer exempel från några banker. Vi reserverar oss för eventuella ändringar eller felaktiga angivelser.

Länsförsäkringar
En betalningsöverföring från bankkontot räknas som en kortbetalning. Om du har betalat resan med Swish så räknas också det som en kortbetalning.

Handelsbanken
När våra kunder betalar en resa till Postgiro eller Bankgiro, så gäller automatiskt reseförsäkringen, förutsatt att kunden har ett kort med en sådan reseförsäkring hos Handelsbanken.

Nordea
Har du kreditkort med reseförsäkring från Nordea och du betalar din resa via Internetbanken som en vanlig faktura så får du kreditkortets reseförsäkring. Även då betalningen går från ditt personkonto.

Swedbank
För betalning gäller följande för att den kompletterande kortförsäkringen ska gälla:
1. Betalning till bankgiro/plusgiro via Swedbanks girobetalningstjänst eller bankgiro-/plusgiro-betalning via internetbanken.
2. Internettjänsten Direktbetalning från konto i banken, kontot som används behöver inte ha ett kort kopplat till sig.

Kompletterande försäkring

Ibland kan det ändå vara bra att komplettera hemförsäkringens och kortets reseskydd med ytterligare försäkringar, i synnerhet avbeställningsskydd.

Läs mer om avbeställningsskydd.

Måltider (5)

Ja, särskild kost (för allergier, vegansk, vegetarisk) kan arrangeras utan extra kostnad för dig.

På Gasthof och 3- och 4-stjärniga hotell brukar det fungera utmärkt.

Dock kan utbudet och valmöjligheterna vara begränsade på enklare boenden.

I synnerhet gäller detta för måltider i Hüttor och fäbodar. Särskild kost kan tillgodoses men i begränsad omfattning. Har du därför speciella behov rekommenderar vi att du kompletterar utbudet med egen medtagen mat.

Meddela i din bokningsförfrågan att du önskar särskild kost. Glömmer du detta så informera oss skriftligt via e-post.

Austria Travel informerar alltid berörda boenden men vi påtar oss inget ytterligare ansvar.

Vid ankomsten ska du för säkerhets skull alltid påminna att du bokat särskild kost.

Vi låter Galenskaparna svara på den frågan…

I Hüttor kan du köpa choklad, tuggummi och annat smått och gott.

I fäbodar kan du köpa ost, skinka och annan egenproducerad mat.

Halvpension innebär frukost på morgonen och middag på kvällen.

Första måltid är middagen är på ankomstdagen. Sista måltid är frukost på avresedagen.

Frukost är vanligen alltid frukostbuffé.

På Gasthof och hotell kan du oftast välja mellan 2-3 olika huvudrätter till middagen. Skulle ingen rätt passa dig så fråga kyparen efter alternativ.

Vegetariska alternativ brukar alltid finnas. Läs mer om särskild kost.

Ibland kan buffémiddagar, grillkvällar och temamiddagar förekomma under din vistelse.

Middag på Gasthof och 3-stjärniga hotell är vanligen en 3-rätters middag bestående av soppa/förrätt, huvudrätt med salladstallrik och efterrätt.

Middag på 4-stjärniga hotell och högre är vanligen en 4- eller 6-rätters middag bestående av soppa, förrätt, huvudrätt, efterrätt, ev. ostbricka och salladsbuffé.

Middag på Hüttor kan alltid erbjudas men är ibland av enklare karaktär. Ofta är det möjligt att boka halvpension.

Helpension – där även lunch ingår – erbjuder vi aldrig.

Orsaken är våra resenärer nästan alltid utövar någon aktivitet under dagen eller utforskar omgivningen. Därför är de sällan på hotellet under lunchtid.

Vanligen erbjuds en frukostbuffé.

På hotell kan den vara mycket omfattande. Varma rätter som bacon och ägg, müsli, olika sorters bröd och pålägg, grönsaker, frukt, m.m.

De vanligaste dryckerna som kaffe, te och juicer är tillgängliga.

På 4-stjärniga hotell kan du även få frukosträtter tillagade efter dina önskemål.

På pensionat, Hüttor, fäbodar och privatboenden erbjuds en enklare men tillräcklig frukost.

Tips! Saknar du något  i frukosten? Vill du ha mer av något? Fråga!

En enkel så kallad continental breakfast, med vitt bröd, smör, marmelad, juice, kaffe eller te, förekommer nästan aldrig i Österrike.

Du kan se vilka måltider som ingår i fliken Resfakta under den valda resan.

Ibland ingår middagar, eftermiddagsfika, med mera i resan.

Ibland är middagar ett tillval mot extra kostnad.

Måltidsdrycker ingår aldrig om inte annat anges.

Måltider på Gasthof och hotell

Oftast är det en 3-rätters middag bestående av soppa/förrätt, huvudrätt med salladstallrik och efterrätt.

På 4-stjärniga hotell och högre är det vanligen en 4- till 6-rätters middag bestående av soppa, förrätter, huvudrätt, efterrätt, ev. ostbricka och salladsbuffé.

Måltider på Hüttor och fäbodar

Fäbodar och Hüttor är inga restauranger och har oftast begränsade möjligheter och en mindre matsedel.

Trerätters middagar kan nästan alltid erbjudas men blir ibland av enklare karaktär.

Måltidsrutiner varierar mycket mellan Hüttor och fäbodar. Du ska alltid informera dig vid ankomst om vad som gäller.

Personuppgifter (3)

Austria Travel skildrar sina resor genom bilder och film.

Dessa kan användas i marknads- och kommunikationssyfte på hemsidor, i sociala medier, annonser, artiklar och i andra sammanhang.

I samband med guidade resor kan det förekomma att resenärer fotograferas eller filmas.

Du blir alltid tillfrågad om vi får använda bilder eller filmer där du förekommer.

Tag: GDPR

Vi följer GDPR (General Data Protection Regulation) enligt vår personuppgiftspolicy.

Tag: GDPR

Personuppgifter som lämnas till oss på vår hemsida eller i användning av relaterade tjänster behandlas av Austria Travel och eventuella externa samarbetspartners konfidentiellt och med respekt.

Austria Travel tillåter aldrig tredje part att använda dina personliga uppgifter i marknads- eller kommunikationssyfte.

Vi använder endast dina uppgifter till att uppfylla våra åtaganden i förbindelse med hantering och administration av reservationer, bokningar, betalningar och biljettutskick.

Vår hantering kan inkludera användning av dina uppgifter till följande: bokföring, avräkning och revision, biljettering, kredit eller andra verifieringar av betalkort, säkerhet, administrativa och lagliga ändamål, behandling av bonusprogram, systemtester, underhåll, utveckling och kundvård.

Av dessa anledningar och beroende på vilka researrangemang du har valt vidarebefordras dina personliga data till våra samarbetsföretag. Detta gäller företag som är involverade i din resa och med service relaterad till resan. Exempel på företag är hotell, bussbolag, flygbolag, resebyråer och andra partnerföretag, etc.

Läs Austria Travels personuppgiftspolicy.

Tag: GDPR

Reklamation (2)

Skulle tvist uppkomma medverkar vi givetvis i ARNs tvistelösning:

Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se, Box 174, 101 23 Stockholm

EU-kommissionens webbplats för online dispute resolution:
http://ec.europa.eu/odr

Tyvärr kan det bli fel ibland.

Din reklamation är viktig för oss och hjälper oss att förbättra våra resor och vår service.

Reklamera genast – under pågående resa – hos vår reseledare eller hos vår lokala partner.

Om inte problemet blir löst på plats så ska du kontakta Austria Travel.

Vår servicetelefon är tillgänglig 24/7.

Är det brådskande är det bäst att ringa oss.

Resa i Österrike (6)

Transfer med egen taxi är det enklaste, bekvämaste och snabbaste sättet att resa till resmålet.

Du har hela bilen för dig själv.

Du kan även boka transfer för stora grupper.

Du hämtas av föraren och körs direkt till resmålet.

Fordonen är av hög klass, med säkerhetsbälten och Air Condition. Ibland kan du köpa drycker av föraren.

Du får 10 % rabatt om du bokar hos Austria Transfers och ytterligare 3 % om du även bokar returresa.

Sidan är på svenska.

Bra att veta:

  • Det räcker oftast om du bokar din transfer 2-3 veckor före resan
  • Orten för returresan behöver inte vara samma som ditresan så länge den är i regionen
  • Du kan komplettera din bokning om du ännu inte har exakt gatuadress

När ger jag dricks?

Man ger dricks i Österrike i samband med betalning på:

  • Kaféer
  • Restauranger
  • Taxi
  • Frisören

Vem ger jag dricks?

Man ger även dricks i Österrike till personer för utförd tjänst där betalning inte ingår:

  • Personal på hotell och liknande
  • Guider
  • Någon som i sitt arbete hjälper dig med något, till exempel bär ditt bagage

Ge aldrig dricks till en privatperson som gjort något för dig. Det kan tas illa upp.

Hur mycket ger jag i dricks?

Man ger cirka 5-10% av priset i dricks. Ju högre pris, desto lägre blir procentandelen.

Måste jag ge dricks?

Du är inte tvungen att ge dricks men visst uppskattas det.

Anställda i serviceyrken i Österrike är medvetna om att olika kulturer har olika inställningar till dricks. Av somliga gäster får man dricks, av andra inte.

Hur ger jag dricks?

Om du bor på hotell kan du ge dricks direkt till personalen på hotellet. Ibland har hotellet en gemensam drickslåda, där allt dricks samlas och fördelas till personalen.

Är du nöjd med städningen kan du ge direkt till personen. Du kan också lämna en slant på rummet med en liten lapp som säger “Danke!”. Är du osäker, fråga i hotellets reception.

Ge inte “skramlet” som dricks till en person. Lägg det hellre i en insamlingsbössa i en butik eller i en anonym drickslåda på restaurang eller i ditt boende.

Det är alltid OK att ge en extra slant i samband med betalningen.

I praktiken avrundar man dock oftast uppåt till en lämplig summa så att småpengar undviks.

Exempel 1: Du får en nota på 9,20 € och vill ge dricks upp till 10 €. Du ger en 10 € sedel och säger att det är bra så.

Exempel 2: Du får en nota på 34 €. Du har en 50 € sedel men vill ge 3 € i dricks. Du lämnar över din sedel och säger “37” och ska få 13 € tillbaka.

Exempel 3: Du betalar med kreditkort. Då fungerar det som i Sverige. Du knappar in det belopp du vill ge eller säger till vilket belopp du vill ge. Lämna dricksen separat eller lägg till dricks på beloppet.

Läs fler frågor och svar om Österrike.

Kollektivtrafiken i Österrike är mycket tillförlitlig och rekommenderas.

Köp av biljetter

Biljett kan du köpa:

  • Online på ÖBB – Österreichische Bundesbahnen (österrikiska SJ). Här hittar du information och bokning av tåg och buss för hela Österrike och omgivande länder.
  • Hos föraren eller konduktören
  • I automat
  • I biljettlucka

Vi gillar köp i biljettlucka.

Då får man personlig hjälp, får tips om rabatter och kan ställa frågor.

Detta är dock bara möjligt på något större järnvägsstationer.

Förköp

Vi rekommenderar förköp av biljett och platsbiljett på längre sträckor, trafikerade av Railjet (RJ, RJX), InterCity (IC) och EuroCity (EC).

Förköp på kortare sträckor behövs inte eller finns inte på regionaltrafik (REX), S-Bahn och busstrafik.

Länkar

Salzburg Verkehr hittar du bra information om buss- och tågresor i hela Österrike och omgivande länder.

Finess! I sökresultatet visas även en karta där du ser din resa.

Så reser du med tåg till Österrike.

Kortbetalning är inte lika vanligt i Österrike som i Sverige men ökar mer och mer.

På större restauranger och i butiker kan man oftast betala med kort. På mindre ställen är det ibland inte möjligt.

I Hüttor och fäbodar i bergen är det nästan aldrig möjligt.

Var medveten om att många kort tar ut växlingsavgifter vid inköp utomlands.

Österrike har 13 officiellt fastlagda helgdagar:

  • 1 januari: Nyårsdagen – Neujahr
  • 6 januari: Trettondagen – Heilige Drei Könige
  • Annandag påsk – Ostermontag
  • 1 maj: Statlig helgdag – Staatsfeiertag
  • Kristi himmelsfärd – Christi Himmelfahrt
  • Annandag pingst – Pfingstmontag
  • Kristi lekamen (Corpus Christi) – Fronleichnam, 60 dagar efter påsksöndagen
  • 15 augusti: Jungfru Marias himmelsfärd – Mariä Himmelfahrt
  • 26 oktober: Nationaldagen – Nationalfeiertag
  • 1 november: Alla helgons dag – Allerheiligen
  • 8 december: Jungfru Marias utkorelse – Mariä Empfängnis
  • 25 december: Juldagen – Christtag
  • 26 december: Annandag jul – Stefanitag

Dessa dagar har vanliga butiker i allmänhet stängt.

Restauranger och liknande etablissemang har dock ofta öppet.

Källa: Wikipedia

Lagligt tillåtna öppettider är:

  • Måndag till fredag: 06:00-21:00
  • Lördag: 06:00-18:00
  • Söndag: Stängt

Bagerier får öppna tidigare.

Matställen som caféer och restauranger har andra bestämmelser och är öppna även på söndagar.

Dock har många en Ruhetag, vilodag, någon dag i veckan.

  • Butiker har öppet: 09:00-18:00, lördagar till 13:00.
  • Mataffärer har öppet: 08:00-20:00, lördagar till 18:00.

Variationer förekommer givetvis.

Lokala bestämmelser kan tillåta butiker att öppna tidigare och stänga senare. Det gäller främst större matbutiker och köpcentra.

Längst öppettider har servicebutiker vid järnvägsstationer, flygplatser och liknande. Dessa är även öppna på söndagar.

I bensinstationer som har generösa öppettider kan du ofta köpa vissa matvaror, drycker, m.m.

I mindre orter är öppettider ofta begränsade. Man kan exempelvis ha lunchstängt.

Resa till Österrike (3)

Är du svensk medborgare eller medborgare i ett annat EU-land behöver du inget visum till Österrike.

Är du medborgare i annat land bör du kontrollera om du behöver visum.

Det finns två sätt:

1. Du bokar resan själv

Det går alldeles utmärkt men kräver lite mer av dig.

Vi antar att det under 2021-2022 kommer att bli mycket enklare att boka tåg på egen hand.

Se vår sida med tips för hur du kan boka tåg på egen hand till Österrike.

2. Du bokar resan genom en resebyrå

Den bör vara specialiserad på tågresor.

Det är givetvis enklast men också något dyrare. Men du slipper att göra jobbet själv.

 

Har du svenskt körkort är det också giltigt i Österrike.

Men tänk på: Körkortet är inte ett nationellt id-kort och accepteras inte som legitimation utanför Sveriges gränser.

På polisens hemsida sägs att “passet och det nationella id-kortet är de enda giltiga dokument som styrker identitet och medborgarskap”. Alltså inte körkortet.

EU-upplysningen är också tydlig: “Ditt svenska körkort räknas inte som giltig identitetshandling i EU. Anledningen är att det saknar uppgifter om ditt medborgarskap. Körkort räknas därför inte heller som giltigt resedokument inom EU.”

Du måste alltså fortfarande kunna legitimera dig med pass eller nationellt id-kort.

Har du inte ett nationellt id-kort måste du därför ta med ditt pass.

Körkortet kan också behövas – om du ska köra bil.

svenskt nationellt ID-kort
Exempel på svenskt nationellt ID-kort

Resevillkor (2)

För resor på egen hand finns inget minimalt eller maximalt antal resenärer.

För resor med guide gäller i allmänhet följande:

För guidade vandringar är minimiantalet vanligen 16 deltagare. Maximiantalet är vanligen 26 deltagare.

För guidade alpina vandringar är minimiantalet vanligen 6 deltagare. Maximiantalet är vanligen 10 deltagare.

För guidade temaresor varierar både minimi- och maximiantalet resenärer.

Variationer och avvikelser kan förekomma.

Läs resfakta för respektive resa för detaljer.

Läs Austria Travels resevillkor.

Var medveten om att speciella villkor eller krav kan gälla för vissa resor.

För exempelvis guidade vandringsresor gäller oftast att deltagarna ska gå i kängor. Detta är ett viktigt och oeftergivligt säkerhets- och bekvämlighetskrav.

Läs resfakta för respektive resa för detaljer.

Load More