Vanliga frågor

Klicka på rubriken du är intresserad av.
Då öppnas den och du kan läsa frågor och svar.

Betalning (3)

Nej, tyvärr. Vi har i dagsläget ingen möjlighet att ta emot betalningar med kort.

Du kan betala din resa med bankgiro eller med Swish.

Är ditt kort är kopplat till ett vanligt bankkonto? Det vill säga ett konto som du använder för betalningar och överföringar?

Då gäller reseförsäkringen när du betalar resan från ditt bankkonto.

I huvudsak gäller följande:

Betalning från bankkonto räknas som kortbetalning

Betalning med Swish räknas som kortbetalning

Detta följs av de flesta bankerna. Kolla med din bank om vad som gäller för dig.

Här följer exempel från några banker. Vi reserverar oss för eventuella ändringar eller felaktiga angivelser.

Länsförsäkringar En betalningsöverföring från bankkontot räknas som en kortbetalning. Om du har betalat resan med Swish så räknas också det som en kortbetalning.

Handelsbanken När våra kunder betalar en resa till Postgiro eller Bankgiro, så gäller automatiskt reseförsäkringen, förutsatt att kunden har ett kort med en sådan reseförsäkring hos Handelsbanken.

Nordea Har du kreditkort med reseförsäkring från Nordea och du betalar din resa via Internetbanken som en vanlig faktura så får du kreditkortets reseförsäkring. Även då betalningen går från ditt personkonto.

Swedbank För betalning gäller följande för att den kompletterande kortförsäkringen ska gälla: 1. Betalning till bankgiro/plusgiro via Swedbanks girobetalningstjänst eller bankgiro-/plusgiro-betalning via internetbanken. 2. Internettjänsten Direktbetalning från konto i banken, kontot som används behöver inte ha ett kort kopplat till sig.

Kompletterande försäkring

Ibland kan det ändå vara bra att komplettera hemförsäkringens och kortets reseskydd med ytterligare försäkringar, i synnerhet avbeställningsskydd.

Läs mer om avbeställningsskydd och andra försäkringar.

Ja, det går bra. Ange bokningsnumret vid betalning.

Kom ihåg att huvudresenären ansvarar för fullgod betalning.

Bokning (3)

Du fyller i en bokningsförfrågan för din gruppresa.

Innan dess rekommenderar vi att du läser om möjliga upplägg för en grupp- eller konferensresa.

Visst vill du få en så fin upplevelse som möjligt?

Då är det viktigt att du:

  • Tänker igenom önskemål inför resan
  • Bestämmer vad som är viktigt – viktigast
  • Vad du vill göra själv och vad vi ska göra åt dig

Sedan är det dags att skicka in din bokningsförfrågan. Du kan välja kategori av boende, måltider, region, m.m.

När vi fått din förfrågan så skickar vi ett eller flera förslag. Vanligen tar det 3-5 arbetsdagar.

Har vi frågor så hör vi av oss via telefon eller mail.

Ja, oftast är det möjligt.

Det kan bero på olika faktorer:

  • Vill du ändra ankomstdatum: Är boendet fortfarande tillgängligt?
  • Vill du lägga till resenärer: Finns det plats för dem?
  • Vill du lägga till en extranatt: Finns det boende?

Tips! Hör av dig omgående om du vill ändra din bokning.

Ju närmare inpå din resa desto svårare kan det bli med ändringar.

Tänk på att en ombokningsavgift kan tillkomma vid vissa ändringar i din bokning.

Läs kort text om Austria Travels ombokningsavgifter.

Läs utförlig text i Austria Travels resevillkor.

Ingen ombokningsavgift tas ut om du utökar din förfrågan, exempelvis lägger till resenärer, väljer till halvpension eller önskar en extradag.

En ombokningsavgift på 300 kr per bokning kan tas ut om du exempelvis ändrar din ankomstdag efter att du sänt in din bokningsförfrågan.

Då måste vi nämligen göra om processen och skicka ut nya förfrågningar till våra partners i Österrike.

Ombokningsavgiften kan ibland blir högre. Det beror på omfattningen av ändringen som måste göras av oss och våra partners i Österrike.

En ombokningsavgift blir aktuell endast vid ändringar efter att du betalat anmälningsavgiften.

Genom din betalning bekräftar du bokningsbekräftelsen som du fått från oss och då finns ett avtal mellan dig och Austria Travel.

Därmed är din bokning giltig och även vår resegaranti och prisgaranti gäller.

Läs mer om bokning och betalning.

Måltider (4)

Ja, särskild kost (för allergier, vegansk, vegetarisk) kan arrangeras utan extra kostnad för dig.

På Gasthof och 3- och 4-stjärniga hotell brukar det fungera utmärkt.

Dock kan utbudet och valmöjligheterna vara begränsade på enklare boende.

I synnerhet gäller detta för måltider på Hüttor. Särskild kost kan tillgodoses men i begränsad omfattning. Har du därför speciella behov rekommenderar vi att du kompletterar Hüttornas utbud med egen medtagen mat.

Meddela i din bokningsförfrågan att du önskar särskild kost. Glömmer du detta så informera oss skriftligt via e-post.

Austria Travel informerar alltid berörda boenden men vi påtar oss inget ytterligare ansvar.

Det är klokt att vid ankomsten påminna boendets personal om att särskild kost har bokats.

Halvpension innebär frukost på morgonen och middag på kvällen.

Vegetariska alternativ brukar alltid finnas.

På Gasthof och hotell kan du oftast välja mellan 2-3 olika huvudrätter. Skulle ingen rätt passa dig så fråga kyparen efter alternativ.

Ibland kan buffémiddagar, grillkvällar och temamiddagar förekomma under din vistelse.

Middag på Gasthof och 3-stjärniga hotell är vanligen en 3-rätters middag bestående av soppa/förrätt, huvudrätt med salladstallrik och efterrätt.

Middag på 4-stjärniga hotell är vanligen en 4- eller 5-rätters middag bestående av soppa, förrätt, huvudrätt, efterrätt, ev. ostbricka och salladsbuffé.

Middag på Hüttor kan alltid erbjudas men är ibland av enklare karaktär. Ofta är halvpension möjligt eller rentav önskvärt.

Helpension – där även lunch ingår – erbjuder vi aldrig.

Orsaken är våra resenärer nästan alltid utövar någon aktivitet under dagen eller utforskar omgivningen. Därför är de sällan på hotellet under lunchtid.

Vanligen erbjuds en frukostbuffé.

På hotell kan den vara mycket omfattande. Varma rätter som bacon och ägg, müsli, olika sorters bröd och pålägg, grönsaker, frukt, m.m.

De vanligaste dryckerna som kaffe, te och juicer är tillgängliga.

På 4-stjärniga hotell kan du även få frukosträtter tillagade efter dina önskemål.

På pensionat och privatboenden erbjuds en enklare men alltid tillräcklig frukost.

Tips! Saknar du något? Fråga!

En enkel så kallad continental breakfast, med vitt bröd, smör, marmelad, juice, kaffe eller te, förekommer nästan aldrig i Österrike.

Du kan se vilka måltider som ingår i fliken Resfakta under den valda resan.

Ibland ingår middagar, eftermiddagsfika, med mera i resan.

Ibland är middagar ett tillval mot extra kostnad.

Måltidsdrycker ingår aldrig om inte annat anges.

Måltider på Gasthof och hotell

Oftast är det en 3-rätters middag bestående av soppa/förrätt, huvudrätt med salladstallrik och efterrätt.

På 4-stjärniga hotell är det vanligen en 4- eller 5-rätters middag bestående av soppa, förrätt, huvudrätt, efterrätt, ev. ostbricka och salladsbuffé.

Måltider på Hüttor

Hüttor är inga restauranger och har oftast begränsade möjligheter och en mindre matsedel.

Trerätters middagar kan nästan alltid erbjudas men blir ibland av enklare karaktär.

Måltidsrutiner varierar mellan Hüttor. Du ska alltid informera dig vid ankomst om vad som gäller.

Personuppgifter (3)

Austria Travel dokumenterar ofta sina resor genom bilder och film. Dessa kan användas i marknads- och kommunikationssyfte på hemsidor, i sociala medier, annonser, artiklar och i andra sammanhang.

I samband med guidade resor kan det förekomma att resenärer fotograferas eller filmas. Du blir alltid tillfrågad om vi får använda bilder eller filmer där du förekommer.

Tag: GDPR

Vi följer GDPR (General Data Protection Regulation) genom vår personuppgiftspolicy.

Tag: GDPR

Personuppgifter som lämnas till oss på vår hemsida eller i användning av relaterade tjänster behandlas av Austria Travel och eventuella externa samarbetspartners konfidentiellt och med respekt.

Austria Travel tillåter aldrig tredje part att använda dina personliga uppgifter i marknads- eller kommunikationssyfte.

Vi använder endast dina uppgifter till att uppfylla våra åtaganden i förbindelse med hantering och administration av reservationer, bokningar, betalningar och biljettutskick.

Vår hantering kan inkludera användning av dina uppgifter till följande: bokföring, avräkning och revision, biljettering, kredit eller andra verifieringar av betalkort, säkerhet, administrativa och lagliga ändamål, behandling av bonusprogram, systemtester, underhåll, utveckling och kundvård.

Av dessa anledningar och beroende på vilka researrangemang du har valt vidarebefordras dina personliga data till våra samarbetsföretag. Detta gäller företag som är involverade i din resa och med service relaterad till resan. Exempel på företag är hotell, bussbolag, flygbolag, resebyråer och andra partnerföretag, etc.

Läs Austria Travels personuppgiftspolicy.

Tag: GDPR

Reklamation (2)

Skulle tvist uppkomma medverkar vi givetvis i ARNs tvistelösning:

Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se, Box 174, 101 23 Stockholm

EU-kommissionens webbplats för online dispute resolution: http://ec.europa.eu/odr

Tyvärr kan det bli fel ibland.

Reklamera genast – under pågående resa – hos vår reseledare eller hos vår lokala kontakt.

Om inte problemet blir löst på plats så ska du kontakta Austria Travel.

Vår servicetelefon är tillgänglig 24/7.

Är det brådskande är det bäst att ringa oss.

Resa i Österrike (4)

Är du svensk medborgare eller medborgare i ett annat EU-land behöver du inget visum till Österrike.

Är du medborgare i annat land bör du kontrollera om du behöver visum.

När ger jag dricks?

Man ger dricks i Österrike i samband med betalning på:

  • Kaféer
  • Restauranger
  • Taxi
  • Frisören

Vem ger jag dricks?

Man ger även dricks i Österrike till personer för utförd tjänst där betalning inte ingår:

  • Personal på hotell och liknande
  • Guider
  • Någon som i sitt arbete hjälper dig med något, till exempel bär ditt bagage

Ge aldrig dricks till en privatperson som gjort något för dig. Det kan tas illa upp.

Hur mycket ger jag i dricks?

Man ger cirka 5-10% av priset i dricks. Ju högre pris, desto lägre blir procentandelen.

Måste jag ge dricks?

Du är inte tvungen att ge dricks men visst uppskattas det. Anställda i Österrike är medvetna om att olika kulturer har olika inställningar till dricks. Av somliga gäster får man dricks, av andra inte.

Hur ger jag dricks?

Om du bor på hotell kan du ge dricks direkt till personalen på hotellet. Ibland har hotellet en gemensam drickslåda, där allt dricks samlas och fördelas till personalen.

Är du nöjd med städningen kan du ge direkt till personen. Du kan också lämna en slant på rummet med en liten lapp som säger “Danke!”. Är du osäker, fråga i hotellets reception.

Det är alltid OK att ge en extra slant i samband med betalningen.

I praktiken avrundar man dock oftast uppåt till en lämplig summa så att småpengar undviks.

Exempel 1: Du får en nota på 9,20 € och vill ge dricks upp till 10 €. Du ger en 10 € sedel och säger att det är bra så.

Exempel 2: Du får en nota på 34 €. Du har en 50 € sedel men vill ge 3 € i dricks. Du lämnar över din sedel och säger “37” och ska få 13 € tillbaka.

Exempel 3: Du betalar med kreditkort. Då fungerar det som i Sverige. Du knappar in det belopp du vill ge eller säger till vilket belopp du vill ge. Lämna dricksen separat eller lägg på dricks på beloppet.

Läs fler frågor och svar om Österrike.

Kortbetalning är inte lika vanligt i Österrike som i Sverige men ökar mer och mer.

På större restauranger och i butiker kan man oftast betala med kort. På mindre ställer är det ibland inte möjligt.

I Hüttor och fäbodar i bergen är det nästan aldrig möjligt.

Var medveten om att många kort tar ut växlingsavgifter vid inköp utomlands.

Har du svenskt körkort är det också giltigt i Österrike.

Men: Körkortet är inte ett nationellt id-kort och accepteras inte som legitimation utanför Sveriges gränser.

På polisens hemsida sägs att “passet och det nationella id-kortet är de enda giltiga dokument som styrker identitet och medborgarskap”. Alltså inte körkortet.

EU-upplysningen är också tydlig: “Ditt svenska körkort räknas inte som giltig identitetshandling i EU. Anledningen är att det saknar uppgifter om ditt medborgarskap. Körkort räknas därför inte heller som giltigt resedokument inom EU.”

Du måste alltså fortfarande kunna legitimera dig med pass eller nationellt id-kort.

Har du inte ett nationellt id-kort måste du därför ta med ditt pass.

Körkortet kan också behövas – om du ska köra bil.

svenskt nationellt ID-kort
Exempel på svenskt nationellt ID-kort

Reseförsäkring (2)

Vi rekommenderar försäkringar hos Europeiska ERV.

En reseförsäkring kompletterar hemförsäkringens reseskydd.

Ett avbeställningsskydd ger dig pengarna tillbaka om du får förhinder.

Har du en bra hemförsäkring räcker det oftast att komplettera med ett avbeställningsskydd.

OBS! Eftersom Europeiska ERVs avbeställningsskydd är kopplad till en särskild resa så har du bara två dagar på dig att teckna och betala – från det att anmälningsavgiften för resan ska vara betald.

Läs mer och köp ERVs avbeställningsskydd.

Klicks på bilden för att läsa mer och köpa ERVs reseförsäkring.

Är ditt kort är kopplat till ett vanligt bankkonto? Det vill säga ett konto som du använder för betalningar och överföringar?

Då gäller reseförsäkringen när du betalar resan från ditt bankkonto.

I huvudsak gäller följande:

Betalning från bankkonto räknas som kortbetalning

Betalning med Swish räknas som kortbetalning

Detta följs av de flesta bankerna. Kolla med din bank om vad som gäller för dig.

Här följer exempel från några banker. Vi reserverar oss för eventuella ändringar eller felaktiga angivelser.

Länsförsäkringar En betalningsöverföring från bankkontot räknas som en kortbetalning. Om du har betalat resan med Swish så räknas också det som en kortbetalning.

Handelsbanken När våra kunder betalar en resa till Postgiro eller Bankgiro, så gäller automatiskt reseförsäkringen, förutsatt att kunden har ett kort med en sådan reseförsäkring hos Handelsbanken.

Nordea Har du kreditkort med reseförsäkring från Nordea och du betalar din resa via Internetbanken som en vanlig faktura så får du kreditkortets reseförsäkring. Även då betalningen går från ditt personkonto.

Swedbank För betalning gäller följande för att den kompletterande kortförsäkringen ska gälla: 1. Betalning till bankgiro/plusgiro via Swedbanks girobetalningstjänst eller bankgiro-/plusgiro-betalning via internetbanken. 2. Internettjänsten Direktbetalning från konto i banken, kontot som används behöver inte ha ett kort kopplat till sig.

Kompletterande försäkring

Ibland kan det ändå vara bra att komplettera hemförsäkringens och kortets reseskydd med ytterligare försäkringar, i synnerhet avbeställningsskydd.

Läs mer om avbeställningsskydd och andra försäkringar.

Resevillkor (2)

För resor på egen hand finns inget minimalt eller maximalt antal resenärer.

För resor med guide gäller i allmänhet följande:

För guidade vandringar är minimiantalet vanligen 16 deltagare. Maximiantalet är vanligen 26 deltagare.

För guidade alpina vandringar är minimiantalet vanligen 6 deltagare. Maximiantalet är vanligen 10 deltagare.

För guidade temaresor varierar både minimi- och maximiantalet resenärer.

Variationer och avvikelser kan förekomma.

Läs resfakta för respektive resa för detaljer.

Klicka på länken nedan för att läsa våra resevillkor.

Resevillkor Austria Travel

Var medveten om att speciella villkor eller krav kan gälla för vissa resor.

För exempelvis guidade vandringsresor gäller oftast att deltagarna ska gå i kängor. Detta är ett viktigt och oeftergivligt säkerhets- och bekvämlighetskrav.

Läs resfakta för respektive resa för detaljer.

Load More